Kajaani on näyttänyt, että pienestä voi kasvaa suurta. Miten? Painetaanpa ”play”.
Pelaaminen on kepeää vain loppukäyttäjille: itse peliala on todella kilpailtu ja kova teollisuudenala. ”Mikäli Kajaanissa menestyy pelialalla, menestyy missä vain. Haluamme olla maailman parhaita. Miten? Hyvällä johtamisella, selkeällä strategialla ja keräämällä yhteen visionäärisen porukan”, kiteyttää useissa ICT-toimialan ja pelisisältöjen kehittämishankkeissa vaikuttanut Kimmo Nikkanen. Hän on ollut käynnistämässä myös Kajaanin Innovaatio ja yrittäjyyskeskus Innovaa ja toimii nyt Kajaanin ammattikorkeakoulun KAMKin kehitysjohtajana.
Painetaan ”pause”. Tänään KAMK on pelialan opetuksessa Suomessa ykkössijalla ja opintotarjonnan laajuudessaan korkeakoulutasolla ainoa. ”KAMK on niin tunnettu menestyksekkäästä pelialan koulutuksestaan, että tänne mahtuu opiskelemaan vain pelialan lupausten parhaimmisto”, kertoo KAMKin toimitusjohtaja Matti Sarén. Opinahjosta on lähtöisin jo toistasataa peliyritystä.
Kajaanilaisia menestystarinoita pelimaailmasta
Taustalla on lähes autotalliyrityksestä alkaneen Applen kaltainen menestystarina: vuonna 2005 pelialan koulutusta KAMKissa käynnistettäessä rahaa ei tuputettu ovensuusta, kannustusta vielä vähemmän. ”Meitä oli muutama mies ja silloinen rohkea rehtori, joka hyväksyi yhdessä illassa laaditun opetussuunnitelman. Alkuvuosina naureskelua suuntaamme kylänraiteilta kuului aika lailla”, muistelee Veli-Pekka Piirainen, nykyinen Critical Forcen toimitusjohtaja. Nyt Critical Force työllistää Kajaanissa, pääkaupunkiseudulla, Oulussa, Tampereella sekä eri puolilla maailmaa yli 60 työntekijää. Critical Ops
-mobiilipeliä on seitsemän vuoden aikana ladattu jo yli sata miljoonaa kertaa.
KAMKista valmistuneet ovat laittaneet hösseliksi löydettyään sopivat bisneskumppanit. Kajaanissa on syntynyt useita menestyneitä pelialan yrityksiä kuten pitkään huipulla ollut Critical Force ja hiljattain ennätyksellisen maailmanvalloituksen uniikilla Stumble Guys -mobiili-monipelillään tehnyt, vuonna 2020 perustettu Kitka Games. ”Peliämme on ladattu 300 miljoonaa kertaa ja se on yksi suosituimmista maailmassa tällä hetkellä. Kahdeksan hengen työporukalla saavutimme vajaassa parissa vuodessa yli sadan miljoonan euron liikevaihdon”, sanoo Kitka Gamesin talousjohtaja Teemu Määttä.
Klikataan ”continue”. Nyt KAMKissa opiskelusuuntautumisvaihtoehtona on itse pelialan eli pelien tekemisen lisäksi myös insinööritutkinnon tuova peliteknologia, jossa tehdään pelien tekemistä edesauttavia ohjelmistoja. Pelialan syksyinen tapahtuma Northern Game Summit NGS kokoaa Kajaaniin alan kerman, ja Kajaanissa panostetaan vahvojen yhteistyöverkostojen avulla yhä suurempaan kasvuun.
”KAMKissa opitaan kaupallisten pelituotteiden tekeminen julkaisuun saakka toimien kuin työelämässä, yritysyhteistyössä”, Piirainen kuvailee toimintamallia, joka on saanut opiskelijoita jäämään paikkakunnalle työelämään. ”Pelialaa kehitetään aktiivisesti yhteistyössä KAMKin, pelialan yritysten, kaupungin ja opiskelijoiden kanssa. Meillä on kovia suunnitelmia myös jatkossa. Mukaan menestymään mahtuu lisää yrityksiä ja sijoittajia”, summaa kaupungin kehitysjohtaja Risto Hämäläinen.