Planin näyttely kertoo pakolaistyttöjen unelmista

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi tuo Kajaaniin koskettavan valokuvanäyttelyn, joka kertoo Syyriasta paenneiden tyttöjen haaveista.

Miljoonat ihmiset ovat paenneet Syyrian sisällissotaa, sadat tuhannet heistä Jordaniaan. Syyrialaispakolaisten on vaikea päästä töihin ja koulutukseen, ja suuri osa perheistä elää köyhyydessä. Moni kärsii traumanjälkeisistä oireista, kuten pelkotiloista ja masennuksesta. Useat odottavat epävarmoina turvapaikkaa länsimaista tai tietoa ystäviensä ja sukulaistensa kohtalosta.

Pakolaistytöt kohtaavat erityisiä vaikeuksia ikänsä ja sukupuolensa vuoksi. Heidän koulutuksensa keskeytyy useammin kuin poikien, ja moni joutuu varhaisavioliittoon perheen vaikeuksien vuoksi. Myös seksuaalinen väkivalta yleistyy kriisien aikana.

Valokuvaaja Mikko Toivonen ja journalisti Iida Riekko kuvasivat ja haastattelivat Syyriasta paenneita tyttöjä Azraqin pakolaisleirillä Pohjois-Jordanian aavikolla sekä Itä-Ammanissa. Näyttelyssä Unelma tulevaisuudesta tytöt jakavat haaveensa, joista monet liittyvät kotiinpaluuseen ja turvallisuuteen. Toisaalta unelmissa on paljon samaa kuin nuorten toiveissa kaikkialla maailmassa tilanteesta riippumatta.

”Emme halunneet esittää pakolaistyttöjä olosuhteidensa uhreina vaan näyttää heidät yksilöinä, joilla on haaveita, tavoitteita ja paljon voimaa. Kohtaamiset koskettivat meitä syvästi”, Iida Riekko kertoo näyttelyn synnystä.

Lastenoikeusjärjestö Plan International tukee Jordaniassa pakolaisperheitä Azraqin pakolaisleirillä ja Itä-Ammanissa. Plan ylläpitää varhaiskasvatuskeskuksia, joissa pakolaisperheiden lapset saavat leikkiä, oppia, musisoida ja askarrella – olla lapsia vaikeuksienkin keskellä.

Näyttely on esillä Kajaanin pääkirjastossa 1.-30.10.2024.

Lisätiedot:
Iida Riekko, Plan Internationalin viestinnän suunnittelija, p. 040 8250252, iida.riekko@plan.fi

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti kehitysmaiden tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa.

Aihealueet