Ihmisiä ruokakojuilla syömässä rantapuistossa

Linnanvirta valmistautuu elokuun iloiseen koko kaupungin puistojuhlaan

Linnanvirta puistojuhlaa vietetään Kajaanin rauniolinnan ja rantapuiston alueella 30.8.-1.9.2024.

Tänä vuonna tapahtuman osana vietetään ensimmäistä kertaa koko kaupungin yhteisiä venetsialaisia. Kesän päätösjuhla kokoaa yhteen jälleen paikalliset esiintyjät, lähiruoan, taiteen ja paikallishistorian.

Perjantain ohjelma

Koko perheen tapahtuma on monipuolinen kattaus kulttuuria ja erilaista yhteistä tekemistä. Perjantaina rauniolinnan estradilla on luvassa jo perinteeksi muodostunut luontoilta, tunnelmallista musiikkia raunio-duon esittämänä sekä Raimo Lusman mieltä mullistavaa mentalismia. Illan hämärtyessä linnanrauniot peittyvät varjoihin, kun varjotaiteilija Varjojen kesyttäjä Paula Vilmi kaappaa rauniot haltuunsa valo- ja varjotaidetta yhdistelevässä installaatiossa. Rantapuistossa iltaa vietetään yhdessäolon ja hyvän musiikin parissa, kun lavalle nousevat kainuulaislähtöiset yhtyeet Irtaimisto, Saarisalo ja SoulFun-orkesteri.

Lauantain ohjelma

Linnanvirran lauantaipäivä aloitetaan perinteiseen tapaan virkistävällä puistoliikunnalla Karolineburgin vehreässä miljöössä. Aamupäivän ohjelma rakennetaan perinteisesti lapsiperheille, kun jokipuistoon levittäytyy monenlaisen tekemisen ja kokemisen kirjo. Lasten Linnanvirta koostuu jälleen musiikkia, taidetta, teatteria ja tanssia yhdistelevästä ohjelmasta, jossa nähtävää ja koettavaa on aamusta iltapäivään saakka.

Brahenkadun kalustonäyttely laajenee tänä vuonna esittelemään mm. puolustusvoimien, rajavartioston pelastuslaitoksen ja poliisiaseman kalustoa. Rajakoiranäytökset ja pintapelastusnäytös saa myös toivottua jatkoa. Kyynäspuistossa yleisöä tanssittaa Tanssiurheiluseuran Casamban tanssijat ja Rantapuiston kotateltassa kuullaan akustista tunnelmointia ja nuotiolauluja. Kainuun historia herää eloon

Tervakanavan soutunäytöksen, matkailuoppaiden pienoiskuvaelman ja lasten linnankierroksen myötä. Rantapuiston musiikkitarjonnasta vastaa lauantaina muun muassa kajaanilaislähtöinen ELLIMEI, Valkea-yhtye ja Hot Heros ft. Are -kokoonpano, joka yhdistelee mielenkiintoisella tavalla funk-, soul – ja rapmusiikkia.

Lauantain Rantapuiston ohjelman päättää linnansillalla Primal Flamen näyttävä ja vauhdikas tuliesitys, jonka jälkeen vietetään koko kaupungin yhteisiä venetsialaisia Kalkkisillan Laituriterassilla.

Kajaanin evankelisluterilainen seurakunta tarjoaa tapahtumaan lastenohjelmaa, rukouskävelyn sekä sunnuntaina jokivarteen perinteisen puistokirkon.

Taideohjelmaa ja ostosmahdollisuuksia Taidekujalla

Linnanvirran taideohjelmassa koetaan entistä runsaammin erilaisia taidetempauksia, näyttelyitä ja installaatioita. Taidekujalle kohoaa toisen kerran kainuulaisten käsityöyrittäjien sekä muiden toimijoiden kojuja. Taidevaltatie Toivo ry:n organisoima kuvataidetapahtuma valtaa Lussituvan ja sen ympäristön, ja museot pystyttävät ysärihenkisen pop up -näyttelyn historialliselle Teppanan viljamakasiinille. Rantapuistossa pääsee osallistumaan maailman pienimmän elokuvateatterin näytökseen ja kokeilemaan kynäruiskulla maalaamista.

Makuelämyksiä Food Festivaalilla

Runsas ohjelma luo puistoon ympäristön, jossa voi kierrellä nauttien niin esityksistä kuin alueen makuelämyksistä. Food Festival juhlistaa lähiruokaa musiikin siivittämänä jälleen perjantaina ja lauantaina. Noin kymmenkunta paikallista ruokayrittäjää rakentaa jokirantaan ravintola-alueen, jossa ruoka-annokset räätälöidään juuri puistojuhlaa varten.

Lisätietoja:

Roosa Yrjölä
tapahtumatuottaja
linnanvirtafestivaali@gmail.com
p. 040 146 8274

Tapahtuman järjestäjänä toimii Kajaanin kaupunki yhteistyössä Metsähallituksen Luontopalveluiden, Kainuun Sanomien, Puolustusvoimien, Rajavartioston sekä kymmenien muiden yhteisöjen, yritysten ja yhteistyötahojen kanssa. Ohjelmatuotannosta vastaa Vaara-kollektiivi.

Tutustu ohjelmistoon Linnanvirta puistojuhlan verkkosivulla

Aihealueet