KAMKin pelialan opiskelijatiimi Team Script Deprived saavutti ensimmäisen sijan valtakunnallisessa pelialan opiskelijakilpailussa. Voittajatiimi oli yksi yhdeksästä finalistista, joiden joukossa oli myös toinen KAMKin opiskelijatiimi, Team Super Critical Finger. Tapahtuman kolme osakilpailua järjestettiin viime vuosista poiketen verkossa. Finaali järjestettiin verkossa jo toista kertaa.
KAMKin kolmannen vuoden opiskelijoista koostuva tiimi kehitti DreamScript-pelin osana koulutukseen kuuluvia projektiopintoja. Kehitys aloitettiin keväällä 2020, mutta tiimin tuottaja ja pääohjelmoija Markku Hartikaisen mukaan korona-aika ei ole ollut haasteena tiimin toiminnalle. DreamScript on pulmanratkontapeli, jossa pelaaja ratkoo pelimaailmasta löytyviä ongelmia ohjelmoimalla ympäristöään. Pelaaja kykenee muuttamaan pelin logiikkaa ja sääntöjä pelin sisältä löytyvistä ohjelmointipäätteistä. Opiskelijat loivat pelin ohjelmointityön konseptien oppimistyökaluksi.
Team Script Deprivedin Markku esitteli maanantaina pidetyssä finaalissa pelin nelihenkiselle ammattilaisraadille. Esittelyt tehtiin pelialalle tunnettuun tapaan pitchauksina, joissa osallistujilla oli kolme minuuttia aikaa esitellä pelinsä ja raadilla oli kolme minuuttia aikaa kysymyksille.
“Verkon välityksellä pitchaaminen on helppoa, koska silloin saa esiintyä oman kotinsa turvista, eikä kukaan muu näe näytön ympärillä olevia kymmeniä muistilappuja”, kertoi Markku Hartikainen.
Ammattilaisraatiin kuului tänä vuonna Taina Myöhänen (hallituksen puheenjohtaja, We in Games Finland), Juha Huhtakallio (toimitusjohtaja, PlayStack Oy), Eevi Korhonen (narratiivisuunnittelija, Housemarque) sekä Jasmin Dahncke (UX-suunnittelija, Mainframe Industries).
Finalistit saivat mentorointia alan ammattilaisia osakilpailujen ja finaalin välillä parantaakseen peliään ja pitch-esitystään. Voittajatiimi saa mahdollisuuden julkaisutapaamiseen PlayStack Finlandin kanssa ja heidän palkitaan virallisesti myöhemmin järjestettävässä Finnish Game Awardsissa. Team Script Deprived suunnittelee julkaisevansa pelinsä myöhemmin tänä vuonna ilmaiseksi pelikauppapaikka Steamissa.
Bit1-kilpailu on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2018. Kilpailu kehitettiin osana “Osaamisen Pelimerkit” -hanketta, jossa mukana toimivat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Amiedu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Kilpailu järjestettiin alun perin vain mukana olleiden oppilaitosten opiskelijoille. Hankkeen päätyttyä osallistumismahdollisuus on avattu toisen asteen koulutuksille sekä muille korkeakouluille.
Lisätietoja Markku Hartikainen opiskelija markkuhartikainen@kamk.fi ja Joonas Muhonen tuntiopettaja p. 044 7101 105, joonas.muhonen@kamk.fi