Hyppää sisältöön
Ilmakuva Kajaanin lentoasemasta
Kuva: Finavia Oyj

Kajaanin lentoaikatauluihin muutoksia ensi toukokuusta alkaen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on käynnistänyt tarjouskilpailun aikataulun mukaisen reittilentoliikenteen hankkimiseksi viiteen maakuntakeskukseen. Tuetut reitit ovat Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin, Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Helsingin ja Kemi-Tornion lentoasemien välillä. Lentoliikennettä hankitaan 29.4.2024–28.3.2026 väliseksi ajaksi.

Kilpailutus perustuu syyskuussa hallituksen budjettiriihessä päätettyyn 38 miljoonan euron määrärahaan maakuntalentojen hankkimiseksi maaliskuuhun 2026 asti. Nykyiset valtion ostoliikenteen lennot viidelle maakuntakentälle päättyvät ensi vuoden huhtikuun lopussa.

– Viiden maakuntakentän yhteistyönä saimme maakuntalentoja vahvasti tukevan kirjauksen hallitusohjelmaan, sekä valtion rahoituksen niille, Kajaanin kaupungin kehitysjohtaja Risto Hämäläinen toteaa.

Hän arvioi, että nyt edessä vaikuttaisi olevan pitkäjänteinen jakso, joka mahdollistaa yrityksille ja eri tahoille toimintansa pitkäjänteisen suunnittelun.

– Toki kilpailutus on vasta alussa eikä sen lopputulosta voi ennakkoon tietää, mutta kahden vuoden pituisen jakson uskoisi kiinnostavan lentoyhtiöitä.

Hämäläisen mukaan Kajaanin lentojen matkustajamäärät ovat kehittyneet parhaiten ostoliikennereittien osalta.

– Tietysti toivomme, että matkustajamäärät nousevat sille tasolle, että Finnair ryhtyy harkitsemaan markkinaehtoisiin lentoihin siirtymistä. Se mahdollistaa ostoliikennettä paremmin lentojen asemoinnin todellisten tarpeiden mukaan, sekä aikataulujen että lentomäärien osalta. Tavoite edellyttää sitä, että lentoja käytetään, joten toivon että koneet täyttyvät koko ajan paremmin.

Helsinki-Kajaani reitillä on jatkossakin nykyinen määrä edestakaisia lentoja, rotaatioita viikossa on 10 kappaletta eli 20 lentoa. Aikataulut ja lentovuorot ovat hyvin pitkälle nykyisen kaltaisia.

Uudelle ostoliikennekaudelle esitetään kuitenkin seuraavia muutoksia:

  • Ajalle sunnuntai-maanantai esitetään yöpyvää konetta Finnairin viime talvena lentäneen yöpyvän rotaation tavoin niin, että lento lähtee Helsingistä lähellä keskiyötä, ja palaa varhain maanantaiaamuna Helsinkiin. Lento mahdollistaa lähdön eri työasioille pääkaupunkiseudulle sekä jatkolennot ulkomaille Helsinki-Vantaalta aamulla lähtevillä Finnairin lennoilla, sekä myöhäisen viikonloppupaluun Helsinkiin myöhään illalla saapuvilta päivän viimeisiltä ulkomaan lennoilta. Muutoksen takia nyt aikatauluissa mukana oleva keskiviikkoaamun lento Helsingistä Kajaaniin noin klo 10-10:30 jää pois.
  • Iltapäivän lopulla klo 16:25 lähtevä päivittäinen paluulento Kajaaniin esitetään lähtemään tuntia myöhemmin 17:25. Lähdön myöhästyttäminen mahdollistaa pidemmän työpäivän pääkaupunkiseudulla, mutta palvelee edelleen hyvin jatkolentona myös iltapäivällä Helsinki-Vantaalle ulkomaan lennoilla saapuvia matkustajia, sekä työmatkustajia että kv. matkailun asiakkaita.
  • Kesäkaudella su-ma yöpyvä rotaatio jää pois, samoin joulunaikaan, koska työmatkustus vähenee paljon lomakausina. Kesällä iltapäivän paluulento Helsingistä myös pysyy nykyisessä lähtöajassa klo 16:25, nopeuttaen kv. matkailun asiakkaiden pääsyä luontomatkailukohteisiin. Torstain aamupäivän lähtö Helsingistä noin 10 – 10:30 jää pois, ja sen tilalla kesäisin lentää samaan aikaan sunnuntaina lähtevä lento, eli kesäsunnuntaisin Kajaaniin on kaksi lentoa.
  • Joulunaikaan aikataulut pysyvät muuten samoina kuten arkiviikkojen aikana, mutta tietysti juhlapyhinä lentoja ei ole.
  • Lisäksi kesäkaudelta ja joulunajalta pois jäävien su-ma yöpyvien lentojen tarjoaman lentomäärien säästömahdollisuuden takia ehdotetaan monille kuukausille ylimääräisiä sunnuntaiaamupäivän lentoja, sijoitettuna lähelle juhlapyhiä ja lomakausia.

Aikautaulu 28.04.2024-28.03.2026, Helsinki-Kajaani (jpg)

Aihealueet