Harjoituksen tavoitteena oli harjoitella eri osapuolten välistä viestintää ja yhteistyötä kuvitteellisessa sähköpulatilanteessa.
Sähkökatkokset ja muut erilaiset häiriötilanteet ja poikkeusolot vaikuttavat kaupungin palveluihin ja kuntalaisiin. Kaupungin normaaliin toimintaan kuuluu varautuminen eri tavoin normaalista poikkeaviin tilanteisiin. Osana varautumista harjoittelemme säännöllisesti johtamista, viestintää ja sisäistä toimintaamme sekä eri toimialojen ja liikelaitosten välistä yhteistyötä.
“Harjoittelemalla poikkeustilanteita käytännössä, saamme hyvän kokonaiskuvan asioista, joihin meidän tulee erityisesti kiinnittää huomiota. Harjoitusten kautta pääsemme testaamaan tiedon kulkua ja varautumissuunnitelmiamme, ja tarpeen mukaan täydentämään niitä. On erittäin tärkeää harjoitella poikkeustilanteita sisäisesti ja yhdessä muiden viranomaisten kanssa”, toteaa tekninen johtaja Jussi Heikkinen.
Kuluttajiin kohdistuva sähkökatko on viimeisin toimenpide
Sähköä on tuotettava yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Sähköpula katsotaan syntyneeksi, kun tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan kulutusta. Tällöin kulutusta joudutaan hetkellisesti rajoittamaan.
Fingridillä on mahdollisen sähköpulan varalle kolmiportainen menettely, joka kuvaa tilanteen vakavuusastetta: 1. Sähköpula mahdollinen, 2. Sähköpulan riski suuri ja 3. Sähköpula. Fingrid tiedottaa muun muassa verkkosivuillaan ja lehdistötiedotteella kolmiportaisen menettelyn mukaisesti, kun tilanne mahdollisesti kiristyy.
Kuluttajiin kohdistuvat sähkökatkot ovat kuitenkin viimeisimpiä toimenpiteitä, joita sähköpulassa tehdään. Ennen sähkökatkoksia on tehty jo joukko muita toimia, kuten käynnistetty häiriöihin varattuja varavoimalaitoksia.
Jokainen voi ehkäistä sähköpulan syntymistä vähentämällä sähkönkäyttöä omassa arjessaan. Sähkönsäästövinkkejä löydät esimerkiksi:
- Kajaven verkkosivulta – Loistavia energiansäästövinkkejä (kajave.fi/artikkeli/loistavia-energiansaastovinkkeja) ja
- Astetta alemmas –kampanjan verkkosivulta (www.astettaalemmas.fi/saastovinkit)
Seuraa eri viranomaisten tiedotusta ja pidä yhteystietosi ajan tasalla
Kajaanin kaupunki ja eri viranomaiset viestivät sähköpulatilanteesta omissa kanavissaan. Kajaanin kaupunki viestii verkkosivullaan ja sosiaalisen median kanavilla (Facebook, Instagram ja Twitter). Lisäksi media ja eri viranomaiset, kuten Kainuun sote, Kajave ja Fingrid viestivät omissa kanavissaan sähköpulan vaikutuksista asukkaisiin ja palveluihinsa.
Huolehdi myös, että yhteystietosi ovat ajan tasalla ja tilaa ilmoitukset mahdollisten keskeytysten ja häiriöviestien vastaanottamiseen eri tilanteissa: Tilaa keskeytysviesti – Kajave ja Tilaa Kajaanin Vesi -häiriötiedote.
Lisätiedot
-
Heikkinen Jussi
Tekninen johtaja
Puhelin
040 678 3246Sähköposti
jussi.heikkinen@kajaani.fiToimipaikka
Ympäristötekninen toimiala
Ympäristötekninen toimiala