Hyppää sisältöön
Linnanrauniot ja Kajaanin kaupungin tunnus

Kajaanin kaupunki on allekirjoittanut yhteisen kannanoton Liikenne 12 -suunnitelman päivitykseen

Suomessa käydään jälleen keskustelua maakuntien lentoasemien lakkauttamisesta, kun Liikenne 12 -suunnitelman päivitys on meneillään. Voimassa olevassa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuosille 2021-2033 tavoitteeksi on asetettu koko Suomen saavutettavuus kolmessa tunnissa Helsingistä ja nyt nousseissa keskusteluissa ollaan taasen näistä jo kirjatuista tavoitteista luopumassa.

– Olemme hyvin harmissamme, että jälleen kyseenalaistetaan maakuntakenttiemme merkitys alueiden ja koko Suomen talouskasvun ja viennin mahdollistajana, Manner-Suomen maakuntajohtajien puheenjohtajana toimiva Keski-Pohjanmaan liiton maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen toteaa yhteisessä tiedotteessa.

– Vain pysyvillä ratkaisuilla voidaan säilyttää alueiden toimijoiden usko valtiovallan haluun turvata ja vahvistaa elinkeinomahdollisuuksia Suomen keskeisillä vientialueilla. Lisäksi ratkaisuilla on suuri merkitys alueen vetovoimaisuuden ylläpitämisessä.

Alla oleva kannanotto on osoitettu Liikenne 12-suunnitelman parlamentaariselle työryhmälle, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle sekä liikenne- ja viestintäministeriölle. Kannanoton ovat allekirjoittaneet Pohjois-Karjalan, Kainuun, Keski-Suomen, Keski-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Lapin liittojen maakuntajohtajat, keskuskaupunkien johtajat, alueiden kauppakamareiden sekä yrittäjäjärjestöjen toimitusjohtajat.

Kannanotto: Lentoasemaverkosto turvattava

Lentoliikenteellä on tutkitusti merkittävä vaikutus aluetalouteen ja investointien toteutumiseen. Tuoreiden selvitysten mukaan lentoliikenteen sujuvuus ja saavutettavuus ovat keskeisiä tekijöitä alueiden taloudellisessa menestyksessä. Lentoliikenteen synnyttämistä vaikutuksista yli 98 prosenttia kohdistuu lentoliikennealan ulkopuoliseen yritystoimintaan.

Suomessa on käyty keskustelua lentoasemien lakkauttamisesta. Kauppakamarien 13 lentoasemalle tehdyssä selvityksessä alueen lentoliikenteen taloudelliset hyödyt ovat kaksituhatkertaiset verrattuna niiden toiminnasta aiheutuneeseen alijäämään. Nykyisen lentoasemaverkoston karsiminen on järjetöntä.

Lentoasemaverkostolla on ollut tärkeä rooli Suomen talouskasvussa ja viennin mahdollistajana. Monipuolisen lentoasemaverkoston merkitys huoltovarmuudelle ja sotilaalliselle liikkuvuudelle on kasvanut merkittävästi muuttuneen geopoliittisen tilanteen seurauksena.

Fossiilivapaisiin käyttövoimiin perustuva päästötön lentoliikenne on kehittymässä. Tämä parantaa kestävään kehitykseen perustuvaa saavutettavuutta sekä mahdollistaa ekologisesti kestävän matkailun tavoittelun. Tässä työssä nykyinen lentoasemaverkosto on välttämätön.

Joensuun, Kajaanin, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion lentoasemien vaikutusalueilla on tekeillä ja suunnitteilla mittavat investoinnit puhtaaseen energiaan ja teollisuuteen. Myös matkailu on merkittävä ja vahvassa kasvussa oleva elinkeino. Lentoliikenne mahdollistaa työvoiman liikkuvuuden ja varmistaa osaavan kotimaisen ja kansainvälisen työvoiman saatavuuden alueen elinkeinojen ja investointien toteuttamiseen.

Liikenne 12-suunnitelman päivitys on käynnissä. Samalla laaditaan valtakunnallinen lentoliikennestrategia. Voimassa olevassa valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuosille 2021–2033 tavoitteeksi on asetettu koko Suomen saavutettavuus kolmessa tunnissa Helsingistä. Tämä on välttämätön edellytys elinkeinoelämälle ja kansainväliselle matkailulle. Sama tavoite on Petteri Orpon hallitusohjelmassa. Hallitusohjelman mukaan Finavian nykyinen lentoasemaverkosto säilytetään.

Pidämme äärimmäisen tärkeänä, että linjaukset lentoasemaverkoston säilyttämisestä nykyisellään ja kolmen tunnin saavutettavuus Helsingistä säilyvät Liikenne 12-suunnitelman päivityksessä. Finavian tulee huolehtia siitä, että nykyinen lentoasemaverkosto säilyy.

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Markus Hirvonen, maakuntajohtaja 
Joensuun kaupunki, Jere Penttilä, kaupunginjohtaja
Kainuun liitto, Riikka Pirkkalainen, maakuntajohtaja
Kajaanin kaupunki, Jari Tolonen, kaupunginjohtaja
Keski-Suomen liitto, Pekka Hokkanen, maakuntajohtaja
Jyväskylän kaupunki, Timo Koivisto, kaupunginjohtaja
Keski-Pohjanmaan liitto, Jyrki Kaiponen, maakuntajohtaja
Kokkolan kaupunki, Stina Mattila, kaupunginjohtaja
Pohjanmaan liitto, Mats Brandt, maakuntajohtaja
Pietarsaaren kaupunki, Anne Ekstrand, kaupunginjohtaja
Lapin liitto, Päivi Ekdahl, vs. maakuntajohtaja
Kemin kaupunki, Matti Ruotsalainen, kaupunginjohtaja
Tornion kaupunki, Jukka Kujala, kaupunginjohtaja
Keski-Suomen kauppakamari, Ari Hiltunen, toimitusjohtaja
Lapin kauppakamari, Liisa Ansala, toimitusjohtaja
Pohjanmaan kauppakamari, Paula Erkkilä, toimitusjohtaja
Oulun kauppakamari, Jari P. Tuovinen, toimitusjohtaja
Pohjois-Karjalan kauppakamari, Antti Toivanen, toimitusjohtaja
Kainuun Yrittäjät, Jari Junkkari, vt. toimitusjohtaja
Pohjois-Karjalan Yrittäjät, Merja Blomberg, toimitusjohtaja
Keski-Suomen Yrittäjät, Sanna-Mari Jyräkoski, toimitusjohtaja
Keski-Pohjanmaan Yrittäjät, Anna Kotamäki, toimitusjohtaja
Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät, Maija Aarnio, aluejohtaja
Lapin Yrittäjät, Ella-Noora Kauppinen, toimitusjohtaja

 

Aihealueet