Tietokoneen ruudulla näkyy uuden verkkosivuston etusivu

Kajaanin kaupungin verkkosivusto uudistui

Kajaanin kaupungin uusi verkkosivusto on julkaistu torstaina 10.12.2020. Muutoksesta johtuen voi ajoittain vanhoja linkkejä ohjautua virhesivuille. Pyydämmekin kaikkia tahoja, jotka ovat linkittäneet verkkosivuillemme, tarkistamaan linkitykset uudelleen.

Uudistuksen myötä verkkosivuston ilme ja rakenne muuttuivat täysin. Verkkosivustoa on rakennettu käyttäjän näkökulmasta ja olemme pyrkineet parantamaan tiedon löydettävyyttä kokoamalla asioita suurempiin aihekokonaisuuksiin. Lisäksi olemme panostaneet hakutoimintoon ja nostaneet selkeämmin esille etsityimpiä asioita. Myös saavutettavuuden huomioiminen on ollut iso osa uudistusta.

Uusi verkkosivusto on rakennettu nykyaikaiselle ja toimittajariippumattomalle WordPress-julkaisualustalle, joka mahdollistaa sivuston joustavan jatkokehityksen. Tärkeä osa uudistusta onkin verkkosivuston jatkokehittäminen ja palautteen kerääminen käyttäjiltä.

Verkkosivustoprojektin aikataulu on ollut varsin tiivis keväästä loppuvuoteen saakka ja siirrettäviä tietoja on ollut paljon. Uuden sivuston julkaisun jälkeen voi löytyä vielä sivuja, joissa kerrotaan sivujen päivittyvän pian. Nekin pyritään saamaan mahdollisimman pian ajan tasalle.

Samaan aikaan uudistuivat myös Kajaanin Veden, Kajaanin kaupunginteatterin, Kajaanin seudun joukkoliikenteen ja Kajaanin lukion verkkosivustot.

Taustaa verkkosivustoprojektista

Aloitimme verkkosivuprojektin suunnittelun syksyllä 2019, jolloin lähdimme tekemään kilpailutuksen valmistelua vaativuusmäärittelyn ja konseptoinnin kautta yhdessä digipalvelujen asiantuntija North Patrolin kanssa. Suunnitteluun on osallistunut myös laaja joukko eri toimialojen edustajia, joiden kanssa pohdimme verkkosivuston vaatimuksia. Yhteisissä työpajoissa kartoitimme suunnitteluryhmän toiveet ja ideat liittyen verkkosivustojen käyttökokemukseen, sisältörakenteeseen, toimintoihin ja esitystapoihin.

Uudistuksessa on hyödynnetty myös verkkosivuilta saatua dataa ja käyttäjiä on osallistettu kyselyn avulla.

Projekti käynnistyi verkkosivutoimittaja Geniem Oy:n kanssa toukokuussa 2020 työpajojen, suunnittelun ja määrittelyiden merkeissä. Heti kesälomien jälkeen elokuussa 2020 alkoivat sisällöntuottajien koulutukset, koskien saavutettavuutta, verkkokirjoittamista ja järjestelmän käyttöä.

Lisätietoja Jonna Kallunki markkinointisuunnittelija jonna.kallunki@kajaani.fi, p. 044 710 0090.

Aihealueet