Hyppää sisältöön
Eri-ikäisiä matkustajia bussissa

Kajaanin joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelman uudistaminen käynnistyy

Millaista joukkoliikennettä Kajaanissa tulisi olla vuodesta 2026 eteenpäin? Tulisiko kaikilla alueilla olla tasaisesti vuoroja, vai pitäisikö joukkoliikenne keskittää sinne, missä on tiheämmin asutusta ja varmimmin matkustajia?

Kajaanin joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelman uudistaminen käynnistyy nyt maaliskuussa 2025. Työn tavoitteena on määritellä joukkoliikenteen palvelutaso vuodesta 2026 eteenpäin.

– Palvelutaso- ja linjastosuunnitelman tekeminen edeltää liikenteen hankintaa. Suunnitelman avulla muodostetaan näkemys siitä, kuinka paljon ja minkä tasoista joukkoliikennettä Kajaanin alueella on perusteltua järjestää, joukkoliikenneinsinööri Tiina Rusanen kertoo.

Työn alussa analysoidaan joukkoliikenteen Waltti-järjestelmästä saatava yksityiskohtainen matkustajamäärätieto, josta selviää tarkkaan nykyiset matkustukset ja käyttäjäryhmät. Tarkastelun lähtökohdaksi otetaan myös tulleet asiakaspalautteet ja kehitysehdotukset. Lisäksi selvitetään Kajaanissa sijaitsevat merkittävimmät asuin-, työpaikka- ja palvelutoimintojen alueet.

– Tärkeä osa palvelutasotyötä on karttapohjainen verkkokysely asukkaille. Kysely toteutetaan huhtikuun loppupuolella, ja sillä kartoitetaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita joukkoliikenteen suhteen. Kyselystä tiedotetaan vielä erikseen, Rusanen opastaa.

Joukkoliikennettä kehitetään Kajaanin kaupunkistrategian mukaisesti kestävän kehityksen ja resurssiviisauden periaatteilla. Kaupungin tavoitteena on edistää kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kaltaisia kestäviä liikkumismuotoja ja tehdä joukkoliikenteestä houkutteleva liikkumisen vaihtoehto etenkin taajama-alueella.

– Joukkoliikenteen järjestämisessä on huomioitava käytettävissä oleva rajallinen rahoitus. Resurssiviisautta on myös tarkastella joukkoliikenteen reittejä kriittisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vähän käytettyjä vuoroja voidaan karsia tai järjestellä uudelleen, ja mahdollisesti keskittää liikennettä sinne, missä matkustajia on eniten, Rusanen kiteyttää.

Joukkoliikenteen palvelutasomäärityksen avulla pyritään varmistamaan, että tarjonta vastaa asukkaiden liikkumistarpeisiin käytettävissä olevia resursseja mahdollisimman tehokkaasti hyödyntäen.

Haja-asutusalueilla joukkoliikenteen järjestäminen on haastavaa pitkien välimatkojen ja harvan asutuksen vuoksi. Reiteistä tulee pitkiä, eivätkä sellaiset reitit houkuttele joukkoliikenteen käyttöön.

– Pyrkimyksenä on, että tiheämmin asutuilta alueilta pääsisi Kajaanin keskustaan sujuvasti yleisimpinä työ- ja opiskeluaikoina, Rusanen kertoo.

Hänen mukaansa Kajaanissa on havaittavissa positiivista matkustajamääräkehitystä linjojen 1-7 osalta. Eniten matkustusta on koulupäivisin keskustaan kello kahdeksaksi. Joukkoliikenteen matkustajista yli puolet onkin peruskouluikäisiä lapsia.

– Perusopetusikäisten määrä kuitenkin laskee Kajaanissa huomattavasti vuoteen 2030 mennessä. On siis tarkasteltava myös sitä, olisiko linjoilla matkustusta, mikäli vuoroja ajettaisiin myös koulujen loma-aikoina.

Suunnitelmassa huomioidaan myös mahdollinen palveluliikenteen lakkautus. Linjat 1-7 ajetaan jo nykyisin esteettömillä matalalattiaisilla busseilla, joihin pääsee helposti kyytiin vaikka rollaattorin kanssa.

Palvelutaso- ja linjastosuunnitelman toteuttajana toimii Sitowise Oy.

Laki liikenteen palveluista (320/2017) ei enää edellytä tieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen vahvistusta palvelutasomääritykselle, mutta jotta EU:n palvelusopimusasetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1370/2007 rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista) mukainen päätös joukkoliikenteen järjestämistavasta voidaan tehdä, tulee toimivaltaisella viranomaisella olla käsitys tavoiteltavasta palvelutasosta.