Kajaanin kaupungin verkkosivulla helmikuun alussa avattu chat-asiointi avaa uudenlaisen tavan asioida kaupungin palveluihin liittyen. Kyseessä on Live chat -kokeilu, jonka tarkoituksena on tukea asiakaspalvelun muita yhteydenottokanavia.
Live Chatin kysymyksiin ovat vastaamassa Kajaanin kaupungin asiakaspalvelijat. Chat palvelee puhelinpalvelun rinnalla, asiakaspalvelun aukioloaikoina arkisin klo 9.00-15.00 välillä. Chat-asioinnista ohjataan ja neuvotaan asiakkaita samaan tapaan kuin puhelinpalvelussa.
”Live chat mahdollistaa digitaalisen, mutta samalla henkilökohtaisen asiakaspalvelun. Chat on luonteva tapa nopeaan yhteydenottoon”, toteaa tietohallinnon kehittämispäällikkö Katja Moilanen.
Palveluntarjoajana toimii ohjelmistotalo Giosg ja kokeilu on osa Digimuutos 3.0 -hanketta (Digitaalisen osallisuuden ja asiakaspalvelun hanke). Live Chat -kokeilu jatkuu huhtikuun loppuun saakka, jonka jälkeen päätetään palvelun mahdollisesta jatkamisesta.
Digimuutos 3.0 -hanke testasi viime vuoden lopussa Kajaanin kaupungin liikunnan ja Kaukaveden verkkosivuilla Kunta-Kati chatbottia, joka oli tekoälyllä varustettu virtuaalinen asiakaspalvelija. Kunta-Katin käyttöä ei päätetty kuitenkaan jatkaa. Digimuutos 3.0 -hanke on digitaalisen osallisuuden ja asiakaspalvelun hanke, jossa Kajaanin kaupunki kehittää digitaalisia toimintatapoja ja asiointipalveluja yhteisellä hankkeella Kuusamon ja Taivalkosken kanssa.
Lisätiedot:
Katja Moilanen
Tietohallinnon kehittämispäällikkö
katja.moilanen@kajaani.fi
p. 044 714 8206