Kainuu osallistuu yhdeksän eri toimijan yhteisosastolla Helsingin matkamessuille 19. – 22.1.2023, kun Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma järjestetään kolmen vuoden tauon jälkeen. Mukana Arctic Lakeland Kainuun osastolla ovat Visit Kajaani-Oulujärvi, Paljakka, Ukkohalla Resort, Wild Taiga Kuhmo-Suomussalmi, Visit Kuhmo, Visit Suomussalmi/Hossa, Vuokatti sekä Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Kainuun liitto.
”Kainuun matkailutoimijat odottavat innolla messuja kolmen vuoden tauon jälkeen”, kertoo messuja koordinoivan Kainuun liiton matkailu- ja kulttuurivastaava Minna Komulainen.
Matkamessujen aikana Kainuun kulttuuritoimijat pääsevät esittelemään tarjontaansa torstaina 19.1. medialle suunnatussa yksityistilaisuudessa sekä lauantaina 21.1. matkamessujen lavalla klo 16.30–17.00. Lavaohjelman teemana on ”Kainuu – Vapauden valtatie”. Yleisöllä on silloin mahdollisuus kuulla retkeilyyn erikoistuneen tietokirjailija Jouni Laaksosen näkemyksiä maakunnan retkeilykohteista sekä näyttelijä Vilma Kinnusen kokemuksia Hamsterit-elokuvan – joka pohjautuu Veikko Huovisen vuonna 1957 ilmestyneeseen romaaniin – kuvauksista. Vilma Kinnunen ja Jouni Laaksonen ovat myös tavattavissa Arctic Lakeland osastolla päivän aikana.
Kainuun osalta erityistä huomiota tänä vuonna saa siis maakunnan kulttuuritarjonta. Eino Leinon, Elias Lönnrotin, Veikko Huovisen, Isa Aspin ja muiden kuuluisien kulttuuritoimijoiden maakunnalle seuraavat vuodet ovat merkittäviä; vuonna 2023 Kuhmo on suomalais-ugrilainen kulttuuripääkaupunki, ja ensi vuonna vietetään Ilmari Kiannon syntymän 150-vuotisjuhlavuotta. Kainuu on myös Oulun mukana ja tukena matkalla kohti vuotta 2026, jolloin kaupunki toimii toisena Euroopan kulttuuripääkaupungeista. Kaikki nämä tapahtumat kasvattavat entisestään kulttuurin merkitystä ja kulttuuriin panostusta alueella, joka jo nyt houkuttelee vuosittain huomattavan määrän matkailijoita mm. Kuhmon Kamarimusiikin, Kajaanin Runoviikon, Puolangan pessimistien ja maakunnan laajojen liikuntamahdollisuuksien ansioista.
”Kainuun vetovoima on nähdäkseni aina pohjautunut kahteen kärkeen, luontoon ja kulttuuriin. Monelle ensimmäiset mielleyhtymät Kainuusta ovat luonto, periferia, hiljaisuus ja erämaa. Nämä ovat, totta kai, tärkeitä elementtejä Kainuun tunnettuutta ajatellen, mutta on erityisen hienoa, että korostamme nyt juuri kulttuurin merkitystä matkailun viitekehyksessä. On mielenkiintoista nähdä, mitä matkailua ja kulttuuria yhdisteleviä innovaatioita maakunnastamme vielä nousee ja miten kulttuurin merkitys kasvaa. Vahvaa nousua maakunnassamme elävä digikulttuuri ja peliteollisuus voisivat olla se seuraava matkailukoukku tulevaisuutta ajatellen”, pohtii Kainuun liiton viestintä- ja markkinointipäällikkö Johannes Aalto.
Sykähdyttävään kulttuuritarjontaan on helppo yhdistää kainutlaatuisia luontoelämyksiä kuten esimerkiksi suurpetojen tarkkailua. Osastolta saa myös lisää tietoa mm. luontomatkailun helmiin kuuluvasta, Suomussalmella sijaitsevasta Hossan kansallispuistosta ja Oulujärvestä kohoavasta Ärjänsaaresta, joka tarjoaa elämyksiä koko perheelle jääkauden jälkien ja hiekkarantojen jatkuessa silmänkantamattomiin.
”Matkailuelinkeinon merkitys on Kainuun taloudelle suuri, kolmanneksi suurin Suomessa Ahvenanmaan ja Lapin jälkeen, mm. viime vuoden majoitusmyynti kasvoi 55,2 miljoonaan euroon marraskuuhun mennessä. Messuille on sovittu myyntitapaamisia kansainvälisten matkanjärjestäjien kanssa ja vieraita odotetaan myös Kainuuseen asti tutustumaan yrityksiin”, aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen kertoo.
Lisätietoja
Minna Komulainen
aluekehitysasiantuntija
+358 44 4100 726
minna.komulainen@kainuunliitto.fi
Salli Mikkonen
johdon assistentti
+358 44 7100 872
salli.mikkonen@kainuunliitto.fi