Värikallion kalliomaalaus sijaitsee Suomussalmen pohjoisosassa, Hossan retkeilyalueella. Maalaus löytyi vuonna 1977, kun Somerjärven jäällä kulkeneet hiihtäjät huomasivat punavärillä tehtyjä kuvioita suoraan järvestä nousevassa korkeassa, pystysuorassa kallioseinämässä.
Suurin osa Suomen noin 125 tunnetusta kalliomaalauksista (v. 2010) sijaitsee Päijänteen ja Saimaan vesistöjen alueella. Värikallio ja myöhemmin parin kilometrin päästä Kuusamosta löytynyt Julman-Ölkyn maalaus ovat toistaiseksi Suomen pohjoisimmat kalliomaalaukset.
Paikan nimi osoittaa, että punainen väri kalliossa oli huomattu aiemminkin, sen sijaan kuvioihin ei oltu kiinnitetty huomiota. Punamullalla tehdyt maalaukset ovat säilyneet nykyaikaan kallion erittämistä mineraaleista muodostuneen ohuen ja läpinäkyvän, mutta hyvin kestävän piioksidikerroksen alla. Maalauksen löytymistä ehkä auttoi se, että sodan aikana 1940-luvulla järvestä laskevan joen niskalle tehty uittopato jäi kiinni ja järven vesi nousi niin, että se peitti muutamaksi vuodeksi osan maalauksistakin. Vesi puhdisti kalliota jäkälästä ja sammaleesta ja toi kuviot paremmin näkyville. Itse kuvioita vesi ja jää eivät vahingoittaneet. Veden puhdistama alue näkyy vieläkin vaaleana alueena kallion alaosassa.
Osa kalliomaalauksista on pieniä ja käsittää vain yhden kuvion, Värikallio runsaine kuvioineen on yksi Suomen suurimmista. Siinä on maalauksia runsaan kymmenen metrin levyisellä ja kahden metrin korkuisella alueella. Alimmat kuviot ovat vain hieman järven pintaa korkeammalla.
Värikallion maalauksessa on erotettu yli 60 kuviota. Tunnistettavien kuvioiden lisäksi maalauksessa on tuhoutuneista kuvioista peräisin olevia epämääräisiä punamultaläikkiä, siksi kuvioiden tarkkaa määrää on mahdoton laskea. Kuvioista 33 esittää hirveä, 21 ihmistä, kaksi eläimen tassua ja yksi ilmeisesti karhua. Kuviot muodostavat 12 ryhmää. Suomen muissa kalliomaalauksissa ei ole vastaavaa kuvioiden ryhmittelyä.
Kalliomaalausten ikää on vaikea määrittää. Värikallioon on arvioitu tehdyn maalauksia vuosien 2500–1500 eKr. välillä. Ajoitus on tehty vertaamalla Värikallion kuvioita muulta kalliotaiteessa tunnettuihin kuvioihin. Melko yksimielisiä ollaan siitä, että maalaukset liittyvät shamanistisiin uskomuksiin. Yksityiskohtaiset tulkinnat sen sijaan ovat epävarmoja. Nykyajan ihmisen on vaikea, ehkä jopa mahdoton päästä sisälle tuon ajan ihmisten ajatus- ja uskomusmaailmaan.