Lapsen tuen tarpeet pyritään havaitsemaan mahdollisimman varhain ja tukitoimet aloitetaan heti, kun tuen tarve on havaittu. Tuen tarvetta arvioidaan ja suunnitellaan yhteistyössä huoltajien kanssa. Lähtökohtana on laaja-alainen näkemys lapsen tuen tarpeista ja niihin vastataan varhaiskasvatuksessa. Tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan/ lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmaan.
Lapsen tarvitsema tuki on joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa vaihdellen yleisen, tehostetun ja erityisen tuen alueilla. Lapsen tarvitsema tuki järjestetään lapselle päiväkodissa, perhepäivähoidossa tai integroidussa erityisryhmässä.
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja tekee yhteistyötä huoltajien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa lapsen tuen tarpeen arvioimisessa ja suunnittelussa. Jos tuen tarve on tiedossa varhaiskasvatuspaikkaa haettaessa, toivotaan huoltajien kirjaavan asian varhaiskasvatushakemukseen. Näin voimme suunnitella lapsen tukea yhdessä heti varhaiskasvatuksen alussa.
Varhaiskasvatuksen nepsy-työpari sekä varhaiskasvatuksen perheohjaajat tekevät yhteistyötä huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa lapsen ja perheen hyvinvoinnin tukemiseksi.