Pääministeri Marinin hallitusohjelmasta johdettu työllisyyden kuntakokeilu käsittää Kainuussa kaikki maakunnat Puolankaa lukuun ottamatta. Paltamon kunta hoitaa Hyrynsalmen ja Ristijärven työllisyyspalvelut erillisen sopimuksen mukaisesti.
Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti työllisyyden kuntakokeilulla vahvistetaan kuntien roolia työllisyydenhoidossa, kuntakokeilut toteutetaan ajalla 1.3.2021 – 31.12.2024.
1.1.2025 suurin osa nykyisistä TE-palveluista siirtyy pysyvästi kuntien järjestämisvastuulle. Lisää tietoa TE-palvelut uudistuksesta saat alla olevasta linkistä.
Kuntakokeilun kohderyhmään kuuluvat kaikki kokeilukunnissa asuvat työttömänä tai työvoimapalveluissa olevat työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen päivärahaan sekä kaikki työttömänä tai työvoima palveluiden piirissä olevat alle 30-vuotiaat työnhakijat ja maahanmuuttajat (eli kohderyhmästä rajattu ulkopuolelle ainoastaan ansiosidonnaista saavat, yli 30-vuotiaat Suomen kansalaiset)
Mitä kuntakokeilu tarkoittaa?
Kainuussa työllisyydenhoidon kuntakokeilun tarkoituksena on tarjota nopeaa, henkilökohtaista ja kasvokkain tapahtuvaa palvelua kunnissa jokaiselle kuntakokeilun kohderyhmän asiakkaalle hänen palvelutarpeidensa mukaisesti.
Kuntakokeilun ajaksi siihen osallistuviin Kainuun kuntiin siirtyy työskentelemään paikallisesti kuntien työnjohdon alle Kainuun TE-hallinnon viranhaltijoita. Kuntakokeiluun siirtyvät TE-hallinnon viranhaltijat työskentelevät yhdessä kuntien virkasuhteisten työllisyysohjaajien kanssa.
Kokonaisvaltaista palvelua tehostetaan
Kuntakokeiluun osallistuvien Kainuun kuntien jo nykyisin olemassa olevat työllisyys-, koulutus-, sekä sosiaali- ja terveyspalvelut sovitetaan yhteen kuntakokeilun kohderyhmälle tarjottavien uusien palveluiden kanssa. Kuntakokeilussa panostetaan asiakkuuden vahvaan alkuun ja asiakkaiden tarpeiden mukaisiin oikea-aikaisiin palveluihin.
Kuntakokeilujen työllisyysohjaajat tulevat käyttämään jalkautuvaa työotetta. Kuntakokeilussa tullaan myös noudattamaan niin sanottua ”yhden luukun periaatetta”, jolloin asiakas saa tarvittavan tuen ja ohjauksen omalta työntekijältään eli työllisyysohjaajalta.
Kuntakokeilun aikana kunta/kaupungit ja Kela ohjaavat TYP (Monialainen työllistymistä edistävä yhteispalvelu) palveluun kuntansa työttömiä työnhakijoita, jotka ovat saaneet työttömyyden perusteella työmarkkinatukea yli 300 päivää, ja työttömiä työnhakijoita joilla arvioidaan olevan monialaisen yhteispalvelun tarve.
Työllisyysohjaaja työnhaun tukenasi
Työllisyyden kuntakokeilussa saat työllistymistäsi tukevaa palvelua sekä sinulle nimetyn työllisyysohjaajan. Työllisyysohjaajalta saat yksilöllistä ohjausta. Hän tukee sinua työnhaussa ja neuvoo työttömyyteen liittyvissä viranomaisasioissa.
Työllisyysohjaaja kartoittaa tilanteesi ja suunnittelee kanssasi tavoitteisiisi sopivan, yksilöllisen polun kohti työtä, koulutusta tai muita palveluja. Työllisyysohjaaja ohjaa sinut palveluihin ja seuraa tilanteesi edistymistä.
Työnhakijaksi ilmoittautuminen
Jos kuulut kuntakokeilun asiakkaaksi, saat siitä tiedon henkilökohtaisesti. Kokeilun asiakkaaksi siirtyminen tapahtuu automaattisesti eikä sinun tarvitse olla yhteydessä kotikuntaasi tai TE-toimistoon erikseen sen vuoksi.
Kokeilun aikana uusi työnhakija ilmoittautuu Kainuun TE-toimistoon. Käytössä on sähköinen Oma asiointi -palvelu. TE-toimisto ohjaa kokeilun piiriin kuuluvat asiakkaat kunnan asiakkaiksi. Asiakkuus kestää koko kuntakokeilun ajan. Jos asiakas esimerkiksi työllistyy määräaikaisesti ja palaa takaisin työnhakijaksi, hän ohjautuu edelleen kokeilun asiakkaaksi.
Ilmoittautuminen työnhakijaksi Oma asioinnissa
Asiakkaan muistilista
Jos olet sopinut aiemmin TE-toimiston kanssa työnhakuun liittyviä tapaamisia, palveluja tai tehtäviä, muista hoitaa ne määräajassa. Näin työttömyysturvaasi ei tule katkoksia.
- Ilmoita kaikista muutoksista tilanteessasi Oma asioinnissa, esimerkiksi jos aloitat työt, opinnot tai yhteystietosi muuttuvat.
- Jos tarvitset apua tai sinulla on kysyttävää, voit soittaa valtakunnalliseen henkilöasiakkaiden puhelinpalveluun, p. 029 502 5500 (ma-pe klo 9.00-16.15) tai jättää yhteydenottopyynnön Oma asioinnin kautta.
- Jos olet aloittamassa uutta palvelua, toimita siihen liittyvät lomakkeet kuntakokeiluun hyvissä ajoin ennen palvelun aloittamista.
Valtakunnalliset TE-puhelinpalvelut
Valtakunnalliset TE-puhelinpalvelut antaa yleistä neuvontaa. Puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9.00-16.15.
Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu:
suomeksi 0295 025 500
ruotsiksi 0295 025 510
englanniksi 0295 020 713
venäjäksi 0295 020 715
Työttömyysturvaneuvonta: 0295 020 701
Koulutusneuvonta: 0295 020 702
Uraohjaus, uraohjauksen psykologi: 0295 020 720 (ma ja to klo 12.00-16.00).