Hyppää sisältöön
Vanhemman henkilön kädet ovat vasten nuoremman henkilön käsiä

Turvallisuus ja varautuminen

Varautuminen tarkoittaa ennakkoon valmistautumista erilaisiin häiriöihin sekä mahdollisiin kriiseihin ja poikkeusoloihin. Valmiuslaki velvoittaa kuntia valmistautumaan häiriötilanteisiin valmiussuunnitelmien ja toiminnan etukäteisvalmistelujen avulla.

Kajaanin kaupungin varautumisen ja valmiussuunnittelun tavoitteena on kaupungin strategiaa tukien turvallisen elinympäristön luominen, kaupungin palvelutuotannon mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa olosuhteissa, häiriötilanteiden hallinta ja niistä toipuminen.

Kai­nuun pelastuslaitos vas­taa on­net­to­muuk­sien en­nal­taeh­käi­sys­tä, pelastustoiminnasta se­kä va­rau­tu­mi­ses­ta Kai­nuun maa­kun­nan alueel­la. Pelastuslaitos on osa Kai­nuun hyvinvointialueen akuuttihoidon ja pe­las­tuk­sen pal­ve­lui­den toi­mia­luet­ta.

Yleinen hätänumero on 112.

Miten voit omatoimisesti varautua?

Omatoiminen varautuminen on yksittäisen henkilön, yhteisön, yrityksen tai laitoksen valmistautumista tilanteisiin, joissa normaali arki häiriintyy.

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jonka takia yhteiskunnan tarjoamat palvelut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät.

Varaa näitä kotiin kolmeksi päiväksi

  • pullovettä
  • vesiastiat (puhtaat ja kannelliset)
  • kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
  • ruokaa mahdollisille lemmikeille

Mitä muuta kotona on hyvä olla?

  • paristoilla toimiva radio ja taskulamppu sekä paristoja
  • varavirtalähde ladattuna
  • välttämättömät lääkkeet
  • ensiaputarvikkeet
  • käteistä rahaa
  • joditabletteja suosituksen mukaan
  • hygieniatarvikkeet
  • ilmastointiteippiä ikkunoiden ja tuuletusaukkojen tiivistämiseen
  • retkikeitin ja tulitikut
Lue lisää kotitalouksien varautumisesta 72 tuntia -sivustolta

Tutustu myös Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyvään oppaaseen varautumisesta häiriö- ja kriisitilanteisiin. Kattavan selainpohjaisen oppaan on julkaissut sisäministeriö.

Suomi.fi – Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminen

Varautuminen ja jatkuvuuden hallinta

  • Varautumista vaativia tilanteita ovat esimerkiksi:

    • pitkät sähkö- ja vesikatkot
    • pitkät häiriöt internetin tai pankkipalveluiden toiminnassa
    • sään ääri-ilmiöt kuten myrskyt tai maastopalot
    • pitkäkestoisemmat kriisit, kuten pandemia tai sotilaallinen konflikti.
  • Kajaanin kaupunki on varautunut häiriötilanteisiin. Kaupunki turvaa tärkeimmät toiminnot ja priorisoi toiminnot niihin. Toimialat ja liikelaitokset ovat sopineet keskinäisestä työnjaosta. Kajaanin kaupunki edistää asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan järjestämällä tai tuottamalla erilaisia palveluja asukkailleen. Kajaanin kaupungin perustehtävä on turvata hyvinvoinnin perusta ja luoda edellytykset ihmisten ja yritysten menestymiselle ja viihtymiselle.

    Kajaanin kaupungin johtamisesta vastaa kaupunginjohtaja. Kaupunkiorganisaatio muodostuu toimialoista ja liikelaitoksista, joita johtavat toimialajohtajat ja liikelaitosten johtajat.

    Yleinen valmiussuunnitelma

    Kajaanin kaupungin valmiussuunnitelma muodostuu yleisestä valmiussuunnitelmasta ja toimialojen valmiussuunnitelmista.

    Toimialakohtaiset valmiussuunnitelmat

    Jokainen Kajaanin kaupunkikonsernin toimija, kuten toimialat ja liikelaitokset ovat laatineet omat valmiussuunnitelmansa. Toimialat ja liikelaitokset varautuvat häiriötilanteisiin ja kriisijohtamiseen valmiussuunnitelmillaan. Suunnittelua on tehty yhteistyössä toimialojen ja liikelaitosten kanssa.

    Perusterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta, sosiaalipalveluista ja vanhuspalveluista vastaa Kainuun hyvinvointialue.

    Jätehuollosta vastaa Kainuun jätehuollon kuntayhtymä Ekokymppi.

    Valmiustilat

    Perusvalmius on valmiustila, jota ylläpidetään normaaliaikana. Tehostettuun valmiuteen siirrytään, kun tilanne ei ole hallittavissa perusvalmiuden organisaatiolla.

    Täysvalmius on valmiustila, jossa voidaan ottaa käyttöön kaikki mahdolliset lisäresurssit. Täysvalmiuden saavuttaminen edellyttää usein valmiuslain toimivaltuuksien käyttöönottoa.

  • Kajaanin kaupunki nostaa viestintävalmiuttaan, jos organisaatiossa tai sen ympäristössä tapahtuu jotain poikkeavaa, joka vaikuttaa henkilöstöön ja/tai kuntalaisiin.

    Kriisiviestintä on tehostettua perusviestintää, jonka periaatteet ovat samat kuin kaupungin muussakin viestinnässä. Kajaanin kaupungin viestintä on avointa, luotettavaa, tasapuolista ja tehokasta. Häiriö- ja kriisitilanteissa viestintä on jatkuvaa, monikanavaista ja perustietoja toistavaa. Kriisiviestinnässä kiinnitetään erityistä huomiota viestinnän saavutettavuuteen, sillä tieto tapahtuneesta ja toimintaohjeet tulee olla kaikkien saavutettavissa.

    Yleisperiaatteena on, että kriisitilanteissa toimivaltainen viranomainen johtaa operatiivista toimintaa ja vastaa myös viestinnästä. Yleensä tämä on pelastusviranomainen tai poliisi. Kajaanin kaupungin vastuulla on viestiä kaupungin palveluista ja muutoksista palveluissa. Kajaanin kaupunki on myös informaatiota kokoava ja jakava taho.

    Kajaanin kaupungin verkkosivusto sekä kaupungin Facebook- ja Instagram-tilit ovat erityistilanteiden keskeisimmät ulkoisen viestinnän verkkoviestintäkanavat. Tiedotusvälineistä erityisesti paikallinen media on kriisitilanteessa keskeinen tiedonvälittäjä, joten toimiva yhteistyö median kanssa on kriisitilanteissa tärkeää.

    Kajaanin kaupunki on varautunut tilanteiseen, jossa normaalit viestintäkanavat eivät toimi. Sellaisia voivat olla esimerkiksi tilanteet, jolloin verkkosivusto, puhelinyhteydet ja sähköposti eivät ole käytössä.

    Mikäli normaalit kanavat eivät ole käytettävissä esimerkiksi pitkäkestoisen sähkökatkon vuoksi, paperitiedotteita jaetaan seuraaviin paikkoihin:

    • Kajaani Info/sisäinen asiakaspalvelu, Pohjolankatu 13
    • Pääkirjasto, Seminaarinkatu 15
    • Lehtikankaan monitoimitalo, Rinnekatu 2
    • Lohtajan kirjasto, Menninkäisentie 1
    • Otanmäen kirjasto, Uunimiehentie 6
    • Kätönlahden koulu, Kätönkuja 7
    • Nakertajan koulu, Jousitie 15
    • Kuluntalahden koulu, Kulunkierto 2
  • Ylei­nen hä­tä­nu­me­ro 112 – hen­keä uh­kaa­va ti­lan­ne

    Soi­ta päi­vys­ty­sa­puun 116117, mi­kä­li tar­vit­set neu­vo­ja äkil­li­sen sai­rau­den tai ta­pa­tur­man hoi­dos­sa et­kä ole var­ma pi­tää­kö si­nun läh­teä päi­vys­tyk­seen. Kii­reel­li­ses­sä ti­lan­tees­sa (esim. mur­tu­mat, äkil­li­nen vat­sa­ki­pu) voit ha­keu­tua päi­vys­tyk­seen suo­raan.

    Omais­ten tie­dus­te­lut päi­vys­tyk­ses­sä ole­vis­ta po­ti­lais­ta nu­me­ros­ta 08 6156 2300.

    Kainuun hyvinvointialueen sosiaalipäivystys 044 797 0676 (kiireelliset sosiaalisen avun tilanteet). Mikäli sosiaalipäivystys ei pysty vastaamaan, soitetaan hätänumeroon 112.

    Myrkytystietokeskus 0800 147 111 vastaa ympäri vuorokauden äkillisten myrkytysten ehkäisyyn ja hoitoon liittyviin kysymyksiin.

    Päivystävä palomestari (24 h): 044 7100 912

    Päivystävä eläinlääkäri (Sotkamon kunta) 0600 303 301.

    Sähköjohdoille kaatuneita puita ei saa poistaa omatoimisesti, vaan niistä tulee ilmoittaa Loiste Sähköverkko Oy:n vikapalveluun 0800 9 2500. Loiste Sähköverkko päivystää samassa numerossa.

    Vesihuollon vikailmoitukset – Kajaanin Vesi -liikelaitos päivystysnumero 044 7100 100

    Hätätilanteen sattuessa voi hakeutua lähimmälle terveysasemalle, paloasemalle tai poliisiasemalle. Kainuun hyvinvointialueen terveysasemien tiedot hyvinvointialueen verkkosivuilla.

  • Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

    SPEK tuottaa ja päivittää turvatietoa, oppaita ja esitteitä mm. varautumisesta, väestönsuojelusta, onnettomuuksista ja häiriötilanteista.

    Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön verkkosivut

    Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ylläpitää myös nuorille suunnattua varautumissivustoa.

    Huoltovarmuus

    Huoltovarmuuskeskuksen sivustolla on kattavasti tietoa mm. huoltovarmuudesta ja jatkuvuudenhallinnasta.

    Huoltovarmuuskeskuksen verkkosivut

    Marttojen vinkkejä kotivaraan

    Marttojen verkkosivut

    Kajaanin Veden häiriötiedotteen tilaus

    Kajaanin Vesi -liikelaitos tiedottaa vesihuoltopalveluiden keskeytyksistä ja häiriöistä ääni- ja tekstiviesteillä Kajaanin kaupungin asukkaita, myös kerros- ja rivitaloissa asuvia riippumatta Kajaanin veden asiakkuudesta. Palvelu on vastaanottajalle maksuton.

    Kajaanin Vesi -liikelaitos – häiriöistä tiedottaminen